GR
- Regio Rivierenland
Gemeenschappelijke regelingen
Regio Rivierenland
Vestigingsplaats
Tiel
Doel
Regio Rivierenland is een gemeenschappelijke regeling van acht gemeenten waarbinnen op regionaal niveau voor de gemeenten taken worden uitgevoerd op het gebied van algemeen bestuur, verkeer, vervoer en waterstaat, economische zaken, onderwijs, cultuur en recreatie, sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening, volksgezondheid en milieu en ruimtelijke ordening en volkshuisvesting. De gemeenschappelijke regeling voert zowel uitvoeringstaken als (strategische)beleidstaken uit.
Deelnemers/betrokken partijen
De raden, colleges en burgemeesters van de gemeenten Buren, Culemborg, Maasdriel, Neder-Betuwe, Tiel, West Betuwe, West Maas en Waal en Zaltbommel.
Bestuurlijk belang
Alle gemeenten zijn vertegenwoordigd in het algemeen bestuur (AB). Het AB bestaat uit acht leden en een voorzitter. Elke gemeente heeft één zetel. De AB-leden hebben stemrecht in de omvang waarin het inwoneraantal van de gemeente die zij vertegenwoordigen zich verhoudt tot het inwoneraantal van alle deelnemende gemeenten gezamenlijk. Er wordt afgerond op honderdtallen inwoners. Voorzitter van het AB is een gemeenschappelijk lid, dat door alle gemeenten gezamenlijk wordt aangewezen. De voorzitter van het AB heeft één stem in het AB. Het dagelijks bestuur (DB) bestaat uit tenminste drie leden, waaronder de voorzitter van het AB. Deze is ook voorzitter van het DB. Het AB wijst uit zijn midden ten minste twee leden aan als leden van het DB.
Programma
Programma 1
Relatie met programma
Regio Rivierenland is opgenomen onder programma 1 (Bestuur en ondersteuning). Daarnaast is er een relatie met programma 3 (Verkeer, vervoer en waterstaat) ten aanzien van (basis)mobiliteit en verkeersveiligheid;. met programma 4 (Economie) voor de economische speerpunten agribusiness, economie en logistiek, breedband en recreatie en toerisme; met programma 5 (Onderwijs) voor onder andere de leerplicht; met programma 7 (Sociaal domein) voor leefbaarheid en sociaal domein (Wmo en jeugd); met programma 9 (Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing) ten aanzien van de speerpunten op het gebied van wonen.
Risico's
Risico’s (uit begroting) Regio RivierenlandOm het inzicht in de bestaande en toekomstige financiële risico's te versterken, evenals in de mate waarin deze door reserves zijn afgedekt, heeft het Regiokantoor in 2013 een onderzoeksrapport 'Risico's bij Regio Rivierenland' laten opstellen. In algemene zin kan worden gesteld dat er bij Regio Rivierenland geen (grote) risico's zijn die om directe aanpassing in de bedrijfsvoering vragen. Mede op basis van de uitkomsten van de risico-inventarisatie en de adviezen in het onderzoeksrapport is in 2013 een algemene reserve van 474.000 euro gevormd voor het afdekken van deze (financiële) risico's. Onderstaande risico’s zijn relevant voor de begroting 2021.• Bij Contractgestuurde dienstverlening werken we met dienstverleningsovereenkomsten, bijvoorbeeld voor inkoop en vervoer. Aan het werken met dienstverleningsovereenkomsten zijn financiële risico's verbonden. De financiële risico's en eventuele tekorten bij de uitvoering van taken voor gemeenten kunnen worden opgevangen door inzet van de risicoreserve Contractgestuurde dienstverlening.• Daarnaast is er een inventarisatie uitgevoerd naar de financiële risico's bij het Regiokantoor van Regio Rivierenland, waarbij tevens een koppeling is gelegd met de saldi van reserves en voorzieningen om de risico's te kunnen dekken. De in de balans opgenomen algemene reserve van € 474.000 wordt voldoende geacht voor het afdekken van de financiële risico's. • In aanvulling op de uitgevoerde risico-inventarisatie bij het Regiokantoor is een vervolgonderzoek uitgevoerd, specifiek gericht op frauderisico's. De frauderisico's worden als 'laag' gekwalificeerd.
Risicoprofiel
Middel
Financieel belang (x € 1.000)
Geraamde bijdrage 2021
Geraamde bijdrage 2020
Begroot Eigen vermogen
Begroot Vreemd vermogen
31-12-2020
31-12-2021
31-12-2020
31-12-2021
449
426
2.726
2.255
2.013
1.738
Toelichting financieel belang
Middel - Avri
Avri
Vestigingsplaats
Geldermalsen
Doel
Avri is een gemeenschappelijke regeling van acht gemeenten die taken uitvoert op het gebied van afvalinzameling en afvalbeheer, het beheer van de openbare ruimte en toezicht en handhaving van de openbare ruimte.
Deelnemers/betrokken partijen
De raden en colleges van de gemeenten Buren, Culemborg, Maasdriel, Neder-Betuwe, Tiel, West Betuwe, West Maas en Waal en Zaltbommel.
Bestuurlijk belang
Alle deelnemende gemeenten zijn vertegenwoordigd in het algemeen bestuur (AB). Het AB bestaat uit acht leden. Elk AB-lid heeft één stem. Het AB besluit bij volstrekte meerderheid van stemmen, tenzij anders is bepaald. Het dagelijks bestuur (DB) bestaat uit de voorzitter en twee leden uit het AB, die door het AB worden aangewezen.Raadsleden hebben geen zitting in het AB. Voorafgaand aan elke AB-vergadering wordt een Platformbijeenkomst belegd, waarin de raadsleden van de deelnemende gemeenten wensen en bedenkingen kunnen uiten met betrekking tot de agenda van de desbetreffende AB-vergadering.
Programma
Programma 8
Relatie met programma
Avri is opgenomen onder programma 8 (Duurzaamheid en milieu) vanwege de basistaak van Avri, het ophalen van huishoudelijk afval. De gemeente West Betuwe neemt enkele plustaken van Avri af op het gebied van IBOR. Zo wordt tijdens de zomermaanden het GFT-afval wekelijks opgehaald en voert Avri taken uit op het beheer van de openbare ruimte. De uitvoering van de taken op het beheer van de openbare ruimte wordt beschreven in de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen.
Risico's
Door het besluit van het AB van de Regio/Avri ten aanzien van de inzet van de voorziening Basispakket / Afvalstoffenheffing komt de bodem van deze voorziening in zicht. De huidige ontwikkeling op de grondstoffenmarkt is ook een zorgelijke trend. Daarbij stijgen de verwerkingskosten alsmaar en nemen de opbrengsten verder af. Sinds 2019 overstijgen de verwerkingskosten ook daadwerkelijk de opbrengsten. Avri gaat de komende jaren meer sturen op verhogen van de opbrengsten aan de ene kant en kostenbesparing/bedrijfsvoering aan de andere kant. Daarnaast heeft het sluiten van de stortplaats en de overdracht aan de provincie nog tot 2024 een negatief effect op het weerstandsvermogen. De financiële gevolgen – en effect op de tarieven afvalstoffenheffing - zijn afhankelijk van de marktomstandigheden van dat moment. Het risicoprofiel blijft vanaf 2024 uiterst onzeker.
Risicoprofiel
Hoog
Financieel belang (x € 1.000)
Geraamde bijdrage 2021
Geraamde bijdrage 2020
Begroot Eigen vermogen
Begroot Vreemd vermogen
31-12-2020
31-12-2021
31-12-2020
31-12-2021
0
0
755
543
42.960
42.843
Toelichting financieel belang
De activiteiten van Avri worden uit de afvalstoffenheffing gefinancierd. Dat betekent dat de gemeente West Betuwe een indirect financieel belang in de gemeenschappelijke regeling heeft.
Hoog - Werkzaak Rivierenland
Werkzaak Rivierenland
Vestigingsplaats
Tiel
Doel
Streven naar een zo hoog mogelijke arbeidsparticipatie van de inwoners van de deelnemende gemeenten en, indien nodig, het verstrekken van uitkeringen aan de doelgroep voor de kosten van levensonderhoud. De gemeenschappelijke regeling voert de wettelijke taken uit die deelnemers hebben op grond van de Participatiewet, met uitzondering van bijzondere bijstand.
Deelnemers/betrokken partijen
De colleges en burgemeesters van de gemeenten Buren, Culemborg, Maasdriel, Neder-Betuwe, Tiel, West Betuwe, West Maas en Waal en Zaltbommel.
Bestuurlijk belang
Het Algemeen Bestuur (AB) bestaat uit 8 leden: 1 lid per deelnemende gemeente. Elk lid heeft 1 stem. Besluiten worden genomen bij gewone meerderheid, tenzij anders is geregeld. Het DB bestaat uit 3 leden, aan te wijzen uit het AB.
Programma
Programma 7
Relatie met programma
De GR is opgenomen onder programma 7 (Sociaal Domein). Er is ook een relatie met Programma 4 (Economie) in verband met de het bereiken van een zo hoog mogelijke arbeidsparticipatie.
Risico's
De coronacrisis heeft een economische impact waarvan niemand de omvang kent. De crisis is erg recent en wetenschappelijk onderbouwde scenario's ontbreken. Deze risico's zijn nog niet ingecalculeerd. De hoogte van het weerstandsvermogen is gebaseerd op de relatie tussen de risico's waar geen specifieke maatregelen voor zijn getroffen en de capaciteit van mogelijkheden die er zijn om de geraamde kosten op te vangen (Bbv art. 11). Werkzaak loopt deels risico's op de omzet en bedrijfsvoering. De overige risico's worden direct vertaald naar de gemeenten. De risico's van Werkzaak worden afgedekt met maatregelen zoals het afsluiten van verzekeringen, het vormen van reserves en voorzieningen en het inrichten van de administratieve organisatie en interne controle. Op grond van wettelijke voorschriften kan Werkzaak verplicht worden voorzieningen te vormen voor kwantificeerbare risico's, verplichtingen en verliezen. Het is verstandig om eventueel een reserve te creëren om te voorkomen dat bedrijfsresultaten en onvoorzienbare omstandigheden grote afwijkingen veroorzaken in de jaarlijkse gemeentelijke bijdrage.
Risicoprofiel
Hoog
Financieel belang (x € 1.000)
Geraamde bijdrage 2021
Geraamde bijdrage 2020
Begroot Eigen vermogen
Begroot Vreemd vermogen
31-12-2020
31-12-2021
31-12-2020
31-12-2021
1.459
1.413
1.758
1.608
3.780
3.675
Toelichting financieel belang
Hoog - Bedrijfsvoeringsorganisatie West-Betuwe
Bedrijfsvoeringsorganisatie West-Betuwe
Vestigingsplaats
Culemborg
Doel
Het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten op het terrein van de bedrijfsvoeringstaken met als doel het verlagen van kosten, het verhogen van de kwaliteit, het verminderen van de kwetsbaarheid en het bieden van kansen aan medewerkers.
Deelnemers/betrokken partijen
De colleges van de gemeenten Culemborg, Tiel en West Betuwe.
Bestuurlijk belang
De colleges zijn vertegenwoordigd in het bestuur van de bedrijfsvoeringsorganisatie. Het bestuur telt drie zetels. Elke deelnemer heeft 1 stem. Besluiten worden genomen bij gewone meerderheid.De gemeenschappelijke regeling voert haar taak in mandaat uit.
Programma
Programma 1
Relatie met programma
Deze GR is opgenomen onder programma 1.
Risico's
BWB heeft momenteel geen weerstandsvermogen/reserve om deze risico’s uit te dekken. Bestuurlijk is besloten om het weerstandsvermogen dat nodig is voor de risico’s van BWB binnen de deelnemende gemeenten aan te houden. Onderstaande risico’s worden benoemd: • De herverdeling van ICT-budgetten tussen partners en BWB, en doorbelasting (kapitaal-) en projecten lasten van BWB aan de partners. Definitieve besluitvorming hierover wordt verwacht in 2020 en zal ook effect hebben op de daarop volgende jaren;.• Implementatie van een nieuwe governance en organisatiestructuur heeft een grote impact gehad op het management. De verdere uitwerking vindt plaats in de jaren 2021 en verder.• De verdere ontwikkeling van de medewerkers (en de teams) zal ook in 2021 verder door gaan. • Interne beheersing. De inrichting van de bedrijfsvoering en de hierbij behorende interne controle is ingezet met daarbij de rechtmatigheidsverantwoording vanaf 2021.• Het ziekteverzuim. Er is binnen de begroting geen budget voor het inhuren van vervanging bij langdurige ziekte. Bij langdurige ziekte is vervanging soms onvermijdelijk en kan dit tot extra kosten leiden.
Risicoprofiel
Hoog
Financieel belang (x € 1.000)
Geraamde bijdrage 2021
Geraamde bijdrage 2020
Begroot Eigen vermogen
Begroot Vreemd vermogen
31-12-2020
31-12-2021
31-12-2020
31-12-2021
5.913
4.895
998
711
Toelichting financieel belang
Met ingang van 2021 is sprake van een nieuwe verdeelsleutel. Hierdoor wijkt de geraamde bijdrage voor 2021 sterk af van de bijdrage 2020. In 2020 wordt de nieuwe verdeelsleutel via tijdschrijven getoetst.
Hoog - GGD Gelderland-Zuid
GGD Gelderland-Zuid
Vestigingsplaats
Nijmegen
Doel
Het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten op het terrein van de openbare gezondheidszorg en het uitvoeren van taken die in wet- en regelgeving aan de gemeenten of de GGD’en zijn opgedragen.
Deelnemers/betrokken partijen
De raden, colleges en burgemeesters van de gemeenten Berg en Dal, Beuningen, Buren, Culemborg, Druten, Heumen, Maasdriel, Neder-Betuwe, Nijmegen, Tiel, West Betuwe, West Maas en Waal, Wijchen en Zaltbommel.
Bestuurlijk belang
Alle gemeenten zijn vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur; het Algemeen Bestuur telt 14 zetels. Het stemgewicht per gemeente wordt jaarlijks bepaald op basis van het inwonertal op 1 januari van het voorafgaande jaar, zoals opgenomen in de bevolkingsstatistiek van het CBS. Het AB wijst uit zijn midden een voorzitter aan.Het Dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter van het AB en minimaal vier andere leden. Deze worden aangewezen door het AB. Daarnaast kunnen maximaal drie leden van het DB worden aangewezen van buiten de kring van het algemeen bestuur.
Programma
Programma 7
Relatie met programma
Deze GR is opgenomen onder programma 7 (Sociaal domein en Volksgezondheid). De GR heeft ook een relatie met Programma 2 (Veiligheid). De GGD Gelderland-Zuid speelt een rol bij de rampenbestrijding. Daarnaast zijn er nog relaties met de programma 5 (Onderwijs).
Risico's
Het totale verwachte risico van de GGD Gelderland-Zuid bedraagt nu 2,3 miljoen euro. Als streefwaarde voor de algemene reserve wordt, op basis van de door het Algemeen Bestuur op 12 december 2014 vastgestelde beleid, een bedrag berekend van circa 1.160.000 euro, terwijl eind 2020 er naar verwachting een bedrag van 786.000 euro aanwezig is. Het saldo van de algemene reserve ligt beneden de streefwaarde door negatieve resultaten in voorgaande jaren.
Risicoprofiel
Hoog
Financieel belang (x € 1.000)
Geraamde bijdrage 2021
Geraamde bijdrage 2020
Begroot Eigen vermogen
Begroot Vreemd vermogen
31-12-2020
31-12-2021
31-12-2020
31-12-2021
1.983
1.762
1.231
1.122
2.407
7.507
Toelichting financieel belang
Hoog - Veiligheidsregio Gelderland-Zuid
Veiligheidsregio Gelderland-Zuid
Vestigingsplaats
Nijmegen
Doel
De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid levert brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening en de voorbereiding en coördinatie van de rampenbestrijding en crisisbeheersing.
Deelnemers/betrokken partijen
De colleges van burgemeesters van de gemeenten Berg en Dal, Beuningen, Buren, Culemborg, Druten, Heumen, Maasdriel, Neder-Betuwe, Nijmegen, Tiel, West Betuwe, West Maas en Waal, Wijchen en Zaltbommel.
Bestuurlijk belang
Alle gemeenten worden door de burgemeester in het algemeen bestuur (AB) vertegenwoordigd. Het AB telt 14 zetels. Alle leden hebben één stem, tenzij het AB een besluit neemt over de jaarrekening, begroting of een begrotingswijziging. Daarvoor geldt een gewogen stemrecht per 20.000 inwoners, waarbij elke gemeente minimaal één stem heeft. De burgemeester van Nijmegen is uit hoofde van zijn functie van korpsbeheerder zowel voorzitter van het algemeen bestuur als het dagelijks bestuur (DB). Het DB bestaat uit zes leden.
Programma
Programma 2
Relatie met programma
De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid is onder programma 2 (Veiligheid) opgenomen.
Risico's
In de begroting 2021 van de VRGZ worden de volgende ontwikkelingen geschetst die in de toekomst financiële risico’s in zich kunnen houden:• Landelijke Meldkamer Samenwerking (LMS) Oost-Nederland -> verplaatsen meldkamer naar Arnhem en daarna samenvoegen van meldkamers VRGZ, VGGM, VNOG, VR Twente en VR IJsselland;• Vrijwilligheid brandweer (taakdifferentiatie);• Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) in relatie tot complexiteit diverse soorten groepen van personeel in veiligheidsregio’s;• Wetsvoorstel ambulancevoorziening -> inwerkingtreding van de nieuwe Wet Ambulancezorg is voorzien op 1 januari 2021;• Evaluatie Wet veiligheidsregio’s, waarbij o.a. ingegaan wordt op de schaal van de veiligheidsregio’s en de samenwerking met ketenpartners;• Strategisch Plan Vastgoed (SPV) -> meerjarig perspectief met inhoudelijke opgaven en relatie tot financiering.De omvang van deze risico’s is nu niet bekend. Wel is bekend dat de algemene reserve om deze risico’s te kunnen dekken te laag is. De algemene reserve is onder de bestuurlijke gewenste norm (5% norm, feitelijk 3,6%). Dit is veroorzaakt door het negatieve resultaat van 2017. De verwachte beschikbare weerstandscapaciteit is niet toereikend om de geïnventariseerde en gecalculeerde risico’s (zie paragraaf 5.1.2) te dekken. Naarmate de gecalculeerde risico’s zich daadwerkelijk voordoen zal de VRGZ hiervoor bezuinigingsmaatregelen moeten treffen of wordt de bijdrage van gemeenten hoger.
Risicoprofiel
Hoog
Financieel belang (x € 1.000)
Geraamde bijdrage 2021
Geraamde bijdrage 2020
Begroot Eigen vermogen
Begroot Vreemd vermogen
31-12-2020
31-12-2021
31-12-2020
31-12-2021
4.113
3.938
3.085
2.885
61.511
61.264
Toelichting financieel belang
Hoog - Omgevingsdienst Rivierenland
Omgevingsdienst Rivierenland
Vestigingsplaats
Tiel
Doel
De Omgevingsdienst Rivierenland behartigt de belangen van de deelnemers ter zake van vergunningverlening, toezicht en handhaving in het kader van het omgevingsrecht. Daartoe hoort ook het belang van een goede samenwerking tussen de omgevingsdiensten in Gelderland.
Deelnemers/betrokken partijen
De colleges van de gemeenten Buren, Culemborg, Maasdriel, Neder-Betuwe, Tiel, West Betuwe, West Maas en Waal en Zaltbommel en het college van gedeputeerde staten van de provincie Gelderland.
Bestuurlijk belang
Alle deelnemers zijn met één lid in het algemeen bestuur (AB) vertegenwoordigd. Het AB bestaat uit negen leden. Deelnemers die zowel de milieutaken als de taken op het gebied van bouw en ruimtelijke ordening hebben ingebracht, hebben twee stemmen. De deelnemers die alleen de milieutaken hebben ingebracht, hebben éen stem. Het AB wijst uit zijn midden een voorzitter aan. Het AB benoemt de leden van het dagelijks bestuur (DB). Het DB bestaat uit drie leden en de voorzitter van het AB.De gemeenschappelijke regeling voert haar taken in mandaat uit.
Programma
Programma 9
Relatie met programma
De Omgevingsdienst Rivierenland is onder programma 9 (Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing) opgenomen. Er is ook een relatie met programma 8 (Duurzaamheid en milieu) ten aanzien van de milieutaken.
Risico's
In overeenstemming met notitie ’Risicomanagement en bepaling van het weerstandsvermogen’ is het benodigd weerstandsvermogen in overeenstemming met de beschikbare weerstandscapaciteit. De voornaamste risico’s zijn de beschikbaarheid van gekwalificeerd personeel, het wegvallen van subsidies en outputsturing. De kosten zo ver nu bekend zijn inzichtelijk; echter de kans op onverwachte uitgaven is reel aanwezig. Het is nog onvoldoende helder wat nieuwe/aangepaste wetgeving (bv Omgevingswet, PAS etc.) voor een invloed heeft. Ook is in de afgelopen jaren een sterke toename in de juridische procedures waarneembaar. Deze trends hebben ook de komende jaren hun uitwerking op het werkprogramma van de ODR.
Risicoprofiel
Middel
Financieel belang (x € 1.000)
Geraamde bijdrage 2021
Geraamde bijdrage 2020
Begroot Eigen vermogen
Begroot Vreemd vermogen
31-12-2020
31-12-2021
31-12-2020
31-12-2021
3.324
3.937
1.109
1.081
5.553
5.378
Toelichting financieel belang
Middel - Natuur- en Recreatieschap Lingegebied
Natuur- en Recreatieschap Lingegebied
Vestigingsplaats
Kerk-Avezaath
Doel
Het Natuur- en Recreatieschap Lingegebied houdt samen met het Recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal en het Recreatieschap Over-Betuwe de B.V. Recreatiemaatschappij Rivierengebied in stand. Deze B.V. voert de publieke taken van de drie recreatieschappen uit. Deze publieke taken zijn het in stand houden, verbeteren en uitbreiden van de openbare recreatief- toeristische infrastructuur in het werkgebied van de recreatieschappen. Daarbij wordt tevens bescherming van het landschappelijk karakter van het gebied beoogd.
Deelnemers/betrokken partijen
De raden, colleges en burgemeesters van de gemeenten Molenlanden, Gorinchem, Vijfheerenlanden en West Betuwe.
Bestuurlijk belang
De gemeenschappelijke regeling Natuur- en Recreatieschap Lingegebied heeft een algemeen bestuur (AB). Dit AB bestaat uit vier leden. Het dagelijks bestuur (DB) bestaat uit het AB. De drie recreatieschappen zijn aandeelhouders van de B.V. Recreatiemaatschappij Rivierengebied. Het doel van deze B.V. is drie werk-B.V.’s in stand te houden. Doel van de Avezaath B.V. is het verwerven, beheren en vervreemden van onroerende zaken. Doel van de Recreatie B.V. (Uit®waarde Events) is het verrichten van commerciële activiteiten, zoals het organiseren van evenementen, het ontwikkelen en organiseren van recreatiearrangementen en het ter beschikking stellen van recreatieterreinen en recreatiemiddelen. Doel van de Cellendonk B.V. is het detacheren van (tijdelijk) personeel bij de Recreatiemaatschappij of On Site Rivierengebied.
Programma
Programma 6
Relatie met programma
Het Natuur- en Recreatieschap Lingegebied is onder programma 6 (Sport, cultuur en recreatie) opgenomen. Er is ook een relatie met programma 4 (Economie) vanwege de recreatiemogelijkheden voor bewoners en toeristische activiteiten voor bedrijven.
Risico's
-
Risicoprofiel
Laag
Financieel belang (x € 1.000)
Geraamde bijdrage 2021
Geraamde bijdrage 2020
Begroot Eigen vermogen
Begroot Vreemd vermogen
31-12-2020
31-12-2021
31-12-2020
31-12-2021
0
0
n.n.b.
n.n.b.
n.n.b.
n.n.b.
Toelichting financieel belang
Laag - Regionaal Archief Rivierenland
Regionaal Archief Rivierenland
Vestigingsplaats
Tiel
Doel
Doel van het Regionaal Archief Rivierenland is het gemeenschappelijk beheer van de archiefbewaarplaatsen van de deelnemers en van de archiefbescheiden die daar naartoe zijn overgebracht, evenals het toezicht op het beheer van de niet naar de archiefbewaarplaatsen overgebrachte archiefbescheiden.
Deelnemers/betrokken partijen
Colleges van de gemeenten Buren, Culemborg, Maasdriel, Neder-Betuwe, Tiel, West Betuwe en Zaltbommel
Bestuurlijk belang
Elke gemeente is met een lid in het algemeen bestuur (AB) vertegenwoordigd. Elk lid heeft één stem. Besluiten worden bij meerderheid van stemmen genomen, tenzij in de regeling anders is bepaald. Raadsleden hebben geen zitting in het AB, omdat zij geen bevoegdheden hebben overgedragen. De gemeenschappelijke regeling werkt met beeld- en oordeelvormende vergaderingen. In deze vergaderingen kunnen daarvoor aangewezen raadsleden en AB-leden gezamenlijk over de agendapunten van het algemeen bestuur overleggen. Deze vergadering vindt plaats voorafgaand aan de AB-vergadering, zodat de AB-leden de meningen uit de beeld- en oordeelvormende vergadering kunnen betrekken bij de afwegingen die zij in de AB-vergadering maken. Het dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter en twee andere leden die door en uit het AB worden aangewezen.
Programma
Programma 6
Relatie met programma
Het Regionaal Archief Rivierenland is onder programma 6 (Sport, cultuur en recreatie) opgenomen. Het Regionaal Archief Rivierenland beheert verschillende cultureel historische documenten, waaronder fotoarchieven. In die zin beheert het Regionaal Archief Rivierenland het cultureel erfgoed van de gemeente West Betuwe en de regio Rivierenland. Daarnaast is er ook een relatie met programma 1 (Bestuur en ondersteuning) ten aanzien van de archieffunctie.
Risico's
Het weerstandsvermogen bedraagt eind 2021 306.507 euro. De geïnventariseerde risico's zijn op de Adviesnota Weerstandsvermogen gebaseerd, die op 27 november 2014 door het AB is vastgesteld. In 2017 is de Update Risicomanagement en weerstandsvermogen vastgesteld. Het risicoprofiel bedraagt 202.000 euro. Met een weerstandsvermogen van 306.507 euro komt de weerstandsratio uit op 1,52. Dit is ruim boven de norm van 1,0.
Risicoprofiel
Laag
Financieel belang (x € 1.000)
Geraamde bijdrage 2021
Geraamde bijdrage 2020
Begroot Eigen vermogen
Begroot Vreemd vermogen
31-12-2020
31-12-2021
31-12-2020
31-12-2021
547
561
347
307
116
116
Toelichting financieel belang
Laag - Belastingsamenwerking Rivierenland
Belastingsamenwerking Rivierenland
Vestigingsplaats
Tiel
Doel
Het doel van Belastingsamenwerking Rivierenland (BSR) is samen te werken bij de heffing en invordering van de waterschapsbelastingen, afvalstoffenheffing en gemeentelijke belastingen, evenals bij de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken en het beheer en de uitvoering van de vastgoedinformatie.
Deelnemers/betrokken partijen
De deelnemers zijn het dagelijks bestuur (DB) van Waterschap Rivierenland, het DB van de gemeenschappelijke regeling Avri en de colleges van de gemeenten Culemborg, Maasdriel, Montfoort, Tiel, West Betuwe, West Maas en Waal, Wijk bij Duurstede en IJsselstein.
Bestuurlijk belang
Alle deelnemende bestuursorganen zijn in het algemeen bestuur (AB) vertegenwoordigd, waarbij Waterschap Rivierenland met twee leden is vertegenwoordigd. Alle deelnemers, met uitzondering van Waterschap Rivierenland, hebben één stem. De leden namens Waterschap Rivierenland hebben beiden twee stemmen. Het dagelijks bestuur (DB) bestaat uit de voorzitter en twee leden, door en uit het AB gekozen, waarbij ten minste één lid uit de vertegenwoordiging namens Waterschap Rivierenland wordt gekozen.
Programma
Programma 10
Relatie met programma
Deze gemeenschappelijke regeling is onder programma 10 (Financiering en algemene dekkingsmiddelen) opgenomen. Daarnaast is er een relatie met programma 8 (Volksgezondheid en milieu) voor de heffing en inning van de rioolheffing.
Risico's
De incidentele weerstandscapaciteit van BSR is gelijk aan de in de begroting opgenomen post onvoorzien. In 2009 is besloten dat er geen algemene reserve bij BSR zal worden gevormd. BSR heeft als gevolg daarvan geen structurele weerstandscapaciteit. Voor eventuele risico's die niet in de begroting zijn opgenomen, en niet gedragen kunnen worden uit de post onvoorzien, dienen deelnemers van BSR zelf een voorziening te treffen. Risico's met betrekking tot de belastingopbrengsten behoren niet tot de bedrijfsrisico's van BSR. In de begroting 2021 van de BSR zijn in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing verschillende risico's opgenomen zoals: Corona, datalekken, software, ziekteverzuim, herziening belastingstelsel waterschappen en bepalen WOZ-waarde o.b.v. gebruiksoppervlakte in plaats van inhoud.
Risicoprofiel
Laag
Financieel belang (x € 1.000)
Geraamde bijdrage 2021
Geraamde bijdrage 2020
Begroot Eigen vermogen
Begroot Vreemd vermogen
31-12-2020
31-12-2021
31-12-2020
31-12-2021
732
691
n.n.b.
n.n.b.
n.n.b.
n.n.b.
Toelichting financieel belang
Laag - UBRivierenland
UBRivierenland
Vestigingsplaats
Tiel
Doel
UBRivierenland is verantwoordelijk voor de aanleg, het beheer en het onderhoud van het glasvezelnetwerk in het buitengebied van de gemeenten Culemborg, Maasdriel, Neder-Betuwe, Tiel, West Betuwe, West Maas en Waal en Zaltbommel.
Deelnemers/betrokken partijen
Gemeenten Culemborg, Maasdriel, Neder-Betuwe, Tiel, West Betuwe, West Maas en Waal, Zaltbommel.
Bestuurlijk belang
Er is een Algemeen bestuur en Dagelijks Bestuur. Deze worden gevormd door bestuurders van de deelnemende gemeenten.
Programma
Programma 4
Relatie met programma
Risico's
In de begroting van de UBR staat dat de financiële risico's beperkt zijn en dat er voorzichtigheid is betracht bij de financiële doorrekeningen.
Risicoprofiel
Hoog
Financieel belang (x € 1.000)
Geraamde bijdrage 2021
Geraamde bijdrage 2020
Begroot Eigen vermogen
Begroot Vreemd vermogen
31-12-2020
31-12-2021
31-12-2020
31-12-2021
0
0
2
157
25.482
37.327
Toelichting financieel belang
De gemeente West-Betuwe staat garant voor zijn deel van de investeringsregeling, deze bedraagt 8,9 miljoen euro.
Hoog
Stichting
- Recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal
Recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal
Vestigingsplaats
Kerk-Avezaath
Doel
Het Recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal houdt samen met het Natuur- en Recreatieschap Lingegebied en het Recreatieschap Over-Betuwe de B.V. Recreatiemaatschappij Rivierengebied in stand. Deze B.V. voert de publieke taken van de drie recreatieschappen uit. Deze publieke taken zijn het in stand houden, verbeteren en uitbreiden van de openbare recreatief-toeristische infrastructuur in het werkgebied van de recreatieschappen. Daarbij wordt tevens bescherming van het landschappelijk karakter van het gebied beoogd.
Deelnemers/betrokken partijen
De raden, colleges en burgemeesters van de gemeenten Buren, Culemborg, Druten, Maasdriel, Neder-Betuwe, Tiel, West Betuwe (Neerijnen) en West Maas en Waal.
Bestuurlijk belang
De gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal heeft een algemeen bestuur (AB). Dit AB bestaat uit acht leden. Het dagelijks bestuur (DB) bestaat uit het AB. De drie recreatieschappen zijn aandeelhouders van de B.V. Recreatiemaatschappij Rivierengebied. Doel van deze B.V. is drie werkB.V.’s in stand te houden. Doel van de Avezaath B.V. is het verwerven, beheren en vervreemden van onroerende zaken. Doel van de Recreatie B.V. (Uit®waarde Events) is het verrichten van commerciële activiteiten, zoals het organiseren van evenementen, het ontwikkelen en organiseren van recreatiearrangementen en het ter beschikking stellen van recreatieterreinen en recreatiemiddelen. Doel van de Cellendonk B.V. is het detacheren van (tijdelijk) personeel bij de Recreatiemaatschappij of On Site Rivierengebied.
Programma
Programma 6
Relatie met programma
Het Recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal is onder programma 6 (Sport, cultuur en recreatie) opgenomen. Er is ook een relatie met programma 4 (Economie) vanwege de recreatiemogelijkheden voor bewoners en toeristische activiteiten voor bedrijven.
Risico's
-
Risicoprofiel
Laag
Financieel belang (x € 1.000)
Geraamde bijdrage 2021
Geraamde bijdrage 2020
Begroot Eigen vermogen
Begroot Vreemd vermogen
31-12-2020
31-12-2021
31-12-2020
31-12-2021
0
0
n.n.b.
n.n.b.
n.n.b.
n.n.b.
Toelichting financieel belang
Laag - Stichting Openbaar Onderwijs Alblasserwaard en Vijfheerenlanden
Verenigingen en Stichtingen
Stichting Openbaar Onderwijs Alblasserwaard en Vijfheerenlanden
Vestigingsplaats
Arkel
Doel
Het bestuur van de Stichting Openbaar Onderwijs Alblasserwaard en Vijfheerenlanden is als bevoegd gezag verantwoordelijk voor de instandhouding van de scholen voor openbaar primair onderwijs in de gemeenten Molenlanden (Giessenlanden en Molenwaard), Vijfheerenlanden (Leerdam, Vianen en Zederik) en West Betuwe (Lingewaal), evenals voor het geven van onderwijs conform de wezenskenmerken van het openbaar onderwijs in deze 24 scholen.
Deelnemers/betrokken partijen
Gemeenten Molenlanden, Vijfheerenlanden en West Betuwe.
Bestuurlijk belang
De Stichting Openbaar Onderwijs Alblasserwaard en Vijfheerenlanden wordt bestuurd door een algemeen bestuur van vijf personen, onder wie een voorzitter, een penningmeester en een secretaris. Het bestuur is samengesteld uit bestuurders die door de gemeenten zijn benoemd. West Betuwe wordt door een van de wethouders vertegenwoordigd.
Programma
Programma 5
Relatie met programma
Deze stichting is onder programma 5 (Onderwijs) opgenomen.
Risico's
Risicoprofiel
Laag
Financieel belang (x € 1.000)
Geraamde bijdrage 2021
Geraamde bijdrage 2020
Begroot Eigen vermogen
Begroot Vreemd vermogen
31-12-2020
31-12-2021
31-12-2020
31-12-2021
n.v.t.
n.v.t.
n.n.b.
n.n.b.
n.n.b.
n.n.b.
Toelichting financieel belang
Laag - Nuval
Overige samenwerkingsverbanden
Nuval
Vestigingsplaats
Barneveld
Doel
Nuval is een aandeelhoudersplatform van Vitens en Alliander, die namens een aantal gemeenten met één stem binnen het grootaandeelhoudersoverleg van Alliander optreedt, zodat deze (kleine) gemeenten meer invloed kunnen uitoefenen.
Deelnemers/betrokken partijen
De gemeenten Aalten, Almere, Apeldoorn, Barneveld, Berkelland, Bronckhorst, Doesburg, Doetinchem, Dronten, Duiven, Elburg, Ermelo, Harderwijk, Hattem, Lelystad, Lochem, Montferland, Nijkerk, Nunspeet, Oldebroek, Oost Gelre, Oude IJsselstreek, Putten, Rheden, Rijnwaarden, West Betuwe, Westervoort, Winterswijk, Zeewolde, Zevenaar en Zutphen.
Bestuurlijk belang
West Betuwe bezit 233.211 aandelen Alliander; binnen Nuval is dat 1,86 procent van de aandelen van de Nuval-vertegenwoordigers. West Betuwe bezit 34.717 aandelen Vitens; binnen de Nuval is dat 2,0 procent van de aandelen van de Nuval-vertegenwoordigers.
Programma
Programma 10
Relatie met programma
Deze samenwerking is onder programma 10 (Financiering en algemene dekkingsmiddelen) opgenomen.
Risico's
West Betuwe bezit 233.211 aandelen Alliander; binnen Nuval is dat 1,86 procent van de aandelen van de Nuval-vertegenwoordigers. West Betuwe bezit 34.717 aandelen Vitens; binnen de Nuval is dat 2,0 procent van de aandelen van de Nuval-vertegenwoordigers.Er wordt jaarlijks een bijdrage van ongeveer € 2.000 door de gemeente West Betuwe hiervoor betaald, het risico is voor de gemeente West Betuwe zeer klein.
Risicoprofiel
Laag
Financieel belang (x € 1.000)
Geraamde bijdrage 2021
Geraamde bijdrage 2020
Begroot Eigen vermogen
Begroot Vreemd vermogen
31-12-2020
31-12-2021
31-12-2020
31-12-2021
2
2
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Toelichting financieel belang
Laag
NV
- N.V. Alliander
Vennootschappen
N.V. Alliander
Vestigingsplaats
Arnhem
Doel
Doel van Alliander is het leveren van energie. Alliander bestaat uit drie werkmaatschappijen, namelijk Liander (netwerkbeheerder), Liandon (consultancy en advies over de aanleg, de instandhouding en het beheer van complexe energie-infrastructuren en meetdiensten) en Liandyn (actief in onder andere de markt voor verlichting van de openbare ruimte en verkeersregelinstallaties).
Deelnemers/betrokken partijen
De grootste aandeelhouders van Alliander zijn de provincies Gelderland (± 45%), Friesland (± 13%), Noord-Holland (± 9%) en de gemeente Amsterdam (± 9%). De overige 24% van de aandelen zijn in handen van 51 gemeenten in Gelderland, Flevoland, Noord-Holland en Zuid-Holland, de gemeente Amersfoort, de provincie Flevoland en twee houdstermaatschappijen van gemeenten in de Kop van Noord-Holland en de Rijn- en Bollenstreek.
Bestuurlijk belang
De gemeente West Betuwe bezit 233.211 aandelen Alliander. Dit is 0,170 procent van het totale aantal uitstaande aandelen.
Programma
Programma 10
Relatie met programma
Deze deelneming is onder programma 10 (Financiering en algemene dekkingsmiddelen) opgenomen,
Risico's
Het risico is niet groot voor de gemeente West Betuwe gezien het aandeelpercentage van 0,170 procent.
Risicoprofiel
Laag
Financieel belang (x € 1.000)
Geraamde bijdrage 2021
Geraamde bijdrage 2020
Begroot Eigen vermogen
Begroot Vreemd vermogen
31-12-2020
31-12-2021
31-12-2020
31-12-2021
n.v.t.
n.v.t.
n.n.b.
n.n.b.
n.n.b.
n.n.b.
Toelichting financieel belang
Laag - Vitens NV
Vitens NV
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Het doel van Vitens is de uitoefening van een publiek (drink)waterbedrijf in de ruimste zin van het woord. Dat houdt onder meer in: winning, productie, transport, verkoop en distributie van water en verder het verrichten van alles dat met de publieke watervoorziening verband houdt of daarvoor bevorderlijk kan zijn.
Deelnemers/betrokken partijen
Behalve Nuon zijn gemeenten en provincies in het voorzieningsgebied aandeelhouder van Vitens, dat is opgezet als een naamloze vennootschap.
Bestuurlijk belang
De gemeente West Betuwe is houder van 34.717 aandelen in deze vennootschap.
Programma
Programma 10
Relatie met programma
Deze deelneming is onder programma 10 (Financiering en algemene dekkingsmiddelen) opgenomen.
Risico's
Op grond van artikel 3 van de overeenkomst inzake de drinkwatervoorziening met uw gemeente, berichten wij u dat de gegarandeerde restaritschuld van leningen, welke Vitens, voorheen Waterbedrijf Gelderland, ten behoeve van de drinkwatervoorziening heeft gesloten, per 31 december 2019 € 6.806.703 bedraagt.Hiervan wordt door uw gemeente, overeenkomstig het aantal aansluitbare percelen € 249.583 gegarandeerd. In 2020 vindt de laatste aflossing plaats van € 6.806.703 waarmee de gegarandeerde restantschuld van leningen afloopt.
Risicoprofiel
Laag
Financieel belang (x € 1.000)
Geraamde bijdrage 2021
Geraamde bijdrage 2020
Begroot Eigen vermogen
Begroot Vreemd vermogen
31-12-2020
31-12-2021
31-12-2020
31-12-2021
n.v.t.
n.v.t.
n.n.b.
n.n.b.
n.n.b.
n.n.b.
Toelichting financieel belang
Laag - NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank)
NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank)
Vestigingsplaats
Den Haag
Doel
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang (publieke sector). Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt BNG Bank bij aan het zo laag mogelijk houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarnaast streeft BNG Bank naar een redelijk rendement voor haar aandeelhouders.
Deelnemers/betrokken partijen
De Staat is houder van de helft van de aandelen. De andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een waterschap.
Bestuurlijk belang
De aandelen BNG Bank zijn voor de helft in handen van gemeenten en provincies. De andere helft is in handen van de Staat. De gemeente West Betuwe heeft zeggenschap via het stemrecht op de 60.255 aandelen die zij in bezit heeft. De gemeente West Betuwe heeft geen afvaardiging in het bestuur van BNG Bank.
Programma
Programma 10
Relatie met programma
Deze deelneming is onder programma 10 (Financiering en algemene dekkingsmiddelen) opgenomen.
Risico's
De gemeente West Betuwe heeft 60.255 aandelen van de BNG. De provincies en gemeentes zijn gezamenlijk met hun aandelen eigenaar van de BNG Bank. De gemeente West Betuwe heeft geringe aandelen van de BNG bank, het risico is daardoor ook minimaal.
Risicoprofiel
Laag
Financieel belang (x € 1.000)
Geraamde bijdrage 2021
Geraamde bijdrage 2020
Begroot Eigen vermogen
Begroot Vreemd vermogen
31-12-2020
31-12-2021
31-12-2020
31-12-2021
n.v.t.
n.v.t.
n.n.b.
n.n.b.
n.n.b.
n.n.b.
Toelichting financieel belang
Laag - NV Stedin
NV Stedin
Vestigingsplaats
Rotterdam
Doel
De hoofdactiviteiten van Stedin zijn het transport van gas en elektriciteit naar particulieren en bedrijven, evenals het aanleggen, onderhouden en toekomstbestendig maken van elektriciteits- en gasnetten.
Deelnemers/betrokken partijen
53 Nederlandse gemeenten.
Bestuurlijk belang
De gemeente West Betuwe bezit 16.875 aandelen ENECO. Dit is 0,339 procent van het totale aantal uitstaande aandelen.
Programma
Programma 10
Relatie met programma
Deze deelneming is onder programma 10 (Financiering en algemene dekkingsmiddelen) opgenomen.
Risico's
De gemeente West Betuwe bezit 16.875 aandelen ENECO. Dit is 0,339 procent van het totale aantal uitstaande aandelen. Het risico is daardoor niet groot.
Risicoprofiel
Laag
Financieel belang (x € 1.000)
Geraamde bijdrage 2021
Geraamde bijdrage 2020
Begroot Eigen vermogen
Begroot Vreemd vermogen
31-12-2020
31-12-2021
31-12-2020
31-12-2021
n.v.t.
n.v.t.
n.n.b.
n.n.b.
n.n.b.
n.n.b.
Toelichting financieel belang
Laag
BV
- Merwede Lingelijn B.V.
Merwede Lingelijn B.V.
Vestigingsplaats
Gorinchem
Doel
De Merwede Lingelijn B.V. heeft als doel de voorbereiding en realisatie van de verbeteringen aan de infrastructuur van en rond de spoorlijn Dordrecht-Geldermalsen (Merwede-Lingelijn) en het verrichten van alle verdere handelingen die met dit doel in de ruimste zin verband houden of daartoe bevorderlijk kunnen zijn. De gemeenten geven de Beheer B.V. opdracht voor het realiseren van de verschillende projecten aan de spoorlijn en de stations. Daartoe heeft elke gemeente een realisatieovereenkomst met de Beheer B.V. afgesloten, voor zover het projecten betreft op het grondgebied van de desbetreffende gemeente. De Beheer B.V. is namens de gemeenten opdrachtgever van de provincie Zuid-Holland; de provincie is verantwoordelijk voor het doen realiseren van de gedeeltelijke spoorverdubbeling, de aanpassing van bepaalde treinhaltes, de realisatie van een nieuwe treinhalte en de beveiliging van een aantal overwegen, waaronder die in Beesd.
Deelnemers/betrokken partijen
De gemeenten langs de Merwede-Lingelijn: Dordrecht, Sliedrecht, Hardinxveld-Giessendam, Molenlanden, Gorinchem, Vijfheerenlanden en West Betuwe.
Bestuurlijk belang
Het maatschappelijke kapitaal van de B.V. bedraagt 1.000.000 euro verdeeld in 1.000.000 aandelen van 1 euro. Het geplaatste kapitaal bedraagt 250.000 euro. De participatie in het geplaatste kapitaal is op het aandeel van elke gemeente in de te realiseren projecten gebaseerd. De gemeente West Betuwe heeft 6.000 aandelen. Dit is 2,4 procent van het aantal uitstaande aandelen. Dordrecht heeft 7.275 aandelen, Sliedrecht 101.575 aandelen, Hardinxveld-Giessendam 50.100 aandelen, Gorinchem 50.950 aandelen en Leerdam 30.525 aandelen.
Programma
Programma 3
Relatie met programma
De Merwede Lingelijn als openbaar vervoersvoorziening behoort in de eerste plaats in programma 3 (Verkeer). De kwaliteitsverbetering van deze spoorlijn heeft ook een relatie met programma 2 (Veiligheid).
Risico's
Risicoprofiel
Laag
Financieel belang (x € 1.000)
Geraamde bijdrage 2021
Geraamde bijdrage 2020
Begroot Eigen vermogen
Begroot Vreemd vermogen
31-12-2020
31-12-2021
31-12-2020
31-12-2021
n.v.t.
n.v.t.
n.n.b.
n.n.b.
n.n.b.
n.n.b.
Toelichting financieel belang
Laag